Korang , Jangan Lupa Klik Like Taw !! :)

● Bahaya Guna Laptop Atas Tilam







laptop adalah portable komputer mudah alih yang boleh dibawa kemana dan membuat kerja harian anda yang berkaitan dengan penggunaan komputer, online, menaip, movie, download, upload dan mcm2...

ada beberapa perkara yang berbahaya sekali apabila anda sedang menggunakan laptop.
sebelum itu baca kisah ini terlebih dahulu.


Sepasang suami isteri kehilangan anaknya berusia 25 tahun dalam kebakaran di rumah mereka pada 4 Jun. Anak mereka mempunyai ijazah MBA graduan University of Wisconsin-madison 2 minggu lalu pulang ke rumah untuk seketika. Dia makan tengah hari bersama bapanya di rumah sementara menuggu ibunya pulang ke rumah. Sebelum pulang ke hostel, dia mengambil keputusan untuk tidur seketika memandangkan ibunya masih belum pulang. Tak lame selepas itu, jiran mereka menghubungi 911 kerana ternampak asap tebal di rumah mereka.

Malangnya, anak mereka yang berusia 25 tahun itu maut dalam kebakaran dan kes ini disiasat selama beberapa hari untuk mengetahui sebab kebakaran berlaku. Apabila siasatan selesai, keputusan menunjukkan kebakaran bermula dari laptop yang diletakkan di alas tilam. lelaki berusia 25 tahun itu bukan mati akibat terbakar, sebaliknya mati akibat terhidu asap beracun carbon monoxide.

Sememangnya perbuatan tersebut adalah perbuatan yang tidak memberi keselamatan yang terjamin lagi pun ianya bukan sahaja membahayakan kita malah mengurangkan tahap kesihatan laptop dari segi processor yang mengeluarkan dan menyedut udara apabila diatas tilam.
tilam mengeluarkan haba yang tidak baik kepada kita dan juga peralatan lain. saya sendiri dah siasat perkara ini, ramai pengguna laptop mengalami kerosakan laptopnya darisegi cpu processor/cooler disebabkan letak diatas tilam.
yang disarankan adalah dapatkan cooler pad untuk menjadikan alas pendingin bagi laptop anda dan ini akan menyamankan laptop anda yang mengalami panas yang melampau.

Kredit : Bual Komputer



4 comments:

Entri Blog Lain